Media o nas

Media o nas

https://www.halorzeszow.pl/artykul/10232,mieszkancy-os-niwa-w-glogowie-mlp-przechodza-przez-ruchliwa-droge-krajowa-z-cieniem-smierci-na-ramieniu?fbclid=IwAR0etekw9HySEowJpW59ZPT5g0y3nAQSOUdVx3VZeoeAyT1_ApUTKiNmMJI

Mieszkańcy os. Niwa w Głogowie Małopolskim walczą o przejście dla pieszych w rejonie przestanku kolejowego. Żeby dojść na autobus lub pociąg muszą przebiegać przez ruchliwą drogę krajową.

Od kilku miesięcy w pełnym zakresie funkcjonuje już przystanek kolejowy „Głogów Małopolski Niwa”. Zlokalizowany jest na wysokości osiedla o takiej samej nazwie. Mieszka tam ok. 3000 osób. Dodatkowo ok. 200 mieszka w pobliskiej Woli Cichej. 

Żeby dotrzeć na przystanek kolejowy, mieszkańcy Niwy muszą pokonać czteropasmową drogę krajową. Problemu by nie było, gdyby robili to, przechodząc przez przejście dla pieszych. Tymczasem sytuacja jest odwrotna. Pasażerowie pociągów muszą dosłownie przebiegać przez drogę, aby dojść do swoich domów. 

Przechodzą przez ruchliwą drogę z „cieniem śmierci na ramieniu”

O pomoc w nagłośnieniu tej niezwykle niebezpiecznej sytuacji poprosili nas sami mieszkańcy. Pojechaliśmy zatem na miejsce i dosłownie z „ciarkami na plecach” obserwowaliśmy, jak dzieci, młodzież, czy osoby starsze, nawet w podeszłym wieku, dosłownie w biegu, pomiędzy pędzącymi drogą krajową  samochodami (także i ciężarówkami), przebiegali na drugą stronę drogi. Inaczej musieliby szukać przejścia dla pieszych, oddalonego o kilka kilometrów w centrum miasta. Warto tutaj zaznaczyć, że przy przystanku kolejowym znajduje się też przystanek autobusowy. 

– Najpierw muszę przejść przez dwa pasy na wysepkę, a później przez kolejne dwa pasy. Jakoś mi się udaje. Czasem kierowca, widząc mnie na środku drogi, wykazuje się uprzejmością i mnie przepuszcza, ale to sporadyczne sytuacje – mówi pani Elżbieta, którą w środę (6.12.) spotkaliśmy idącą na pociąg. 

Chwilę później na przystanek „Głogów Małopolski Niwa” podjechał pociąg Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej z Rzeszowa do Stalowej Woli. Wysiadło z niego kilkanaście osób, głównie młodzież. – Jest to bardzo niebezpieczne. Ale co mam zrobić? – mówi o przechodzeniu przez środek ruchliwego skrzyżowania jeden z nastolatków. Inny dodaje: „nie dość, że niebezpieczne, to i mandat można dostać”. Kilka chwil później przeszli na drugą stronę ruchliwej drogi. 

Niestety historia pokazuje, że w okolicy tego miejsca doszło już do śmiertelnego potrącenia. 31 października 2019 r. przed godz. 18, policjanci zostali powiadomieni o wypadku, do jakiego doszło w Woli Cichej na drodze krajowej nr 9. 65-letni kierujący autobusem, jadąc w kierunku Głogowa Małopolskiego, potrącił pieszego. 19-letni obywatel Mołdawii w wyniku doznanych obrażeń zmarł.

W oczekiwaniu na przetarg…

Kiedy w 2020 r. powstały plany budowy nowego przystanku, można było się oficjalnie dowiedzieć, uzgodnienia projektowe nie uwzględniają i nie zapewniają połączenia komunikacyjnego pieszych, rowerzystów i kierowców. Wtedy rozpoczęła się walka mieszkańców o zmianę tej sytuacji.

Do władz gminy Głogów Młp., Rady Miejskiej, parlamentarzystów oraz GDDKiA kierowane były liczne apele o rozwiązanie problemu. W połowie 2023 r. Gmina Głogów Młp. na swojej strony informowała, że: „Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – właściciel drogi krajowej nr 9, na wniosek władz gminy planuje budowę przejścia dla pieszych pomiędzy os. Niwa (ul. Jana Pawła II i nowo wybudowanym peronem). Obecnie trwa projektowanie przejścia. Prace mają się zakończyć w listopadzie br.”. 

Kolejne spotkanie odbyło się z początkiem października br. – Naczelnik wydziału z GDDKiA poinformował, iż na zadanie – budowa przejścia dla pieszych przez DK nr 9 na wysokości os. Niwa w Głogowie Młp. opracowany został plan funkcjonalno – użytkowy, a obecnie przygotowywany jest przetarg na realizację zadania, w trybie zaprojektuj i buduj. Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach, a zakończenie prac nastąpi w połowie przyszłego roku. Zadanie obejmuje wykonanie przejścia dla pieszych przez DK nr 9 wraz z jej oświetleniem (doświetlenie samego przejścia – pasów na jezdni) oraz przejścia dla pieszych do peronu kolejowego – czytamy na stronie gminy Głogów Młp.

„Próba pokonania drogi jest śmiertelnie niebezpieczna”

Okres jesienno-zimowy, gdzie zmrok zapada jeszcze szybciej, a szarówka ogranicza pole widzenia kierowców, sprawia, że mieszkańcy wzięli sprawy w swoje ręce. 

– Do dnia dzisiejszego nie możemy się doczekać budowy przejść dla pieszych, które umożliwiłyby komunikację i dostęp do tego przystanku! Próba pokonania drogi jest śmiertelnie niebezpieczna! Droga na tym odcinku DK9 należy do najbardziej ruchliwych – alarmuje Aldona Napieracz ze Stowarzyszenia Razem dla Głogowa Małopolskiego.

Sprawę niezwykle dużego zagrożenia dla mieszkańców w tej części Głogowa Młp. od początku monitoruje  Władysław Mikołajczyk, miejscowy działacz społeczny. – Mamy XXI wiek, takie inwestycje powinny być tak projektowane, aby jednocześnie zadbać o wszystkie aspekty. Przystanek powstał i trudno zrozumieć, dlaczego musi minąć około roku czasu, żeby powstały przejścia dla pieszych – powiedział. 

W piątek w okolicy przystanku „Głogów Małopolski Niwa” Stowarzyszenie „Razem Dla Głogowa Małopolskiego” rozwiesiło banery, na których możemy przeczytać, że „Mieszkańcy Głogowa Młp. wciąż czekają na bezpieczne przejście dla pieszych”. Tego samego dnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie przekazała, że opublikowano przetarg na poprawę bezpieczeństwa ruchu na przejściach dla pieszych w ciągu DK9, DK19, DK28 i DK77. Łącznie to 222 lokalizacje. Wśród nich znalazło się zadanie dot. skrzyżowania w okolicy opisywanego przystanku kolejowego. 

W ramach zamówienia przewiduje się zaprojektowanie i wykonanie nowych przejść dla pieszych na drodze krajowej nr 9 pomiędzy sklepem Stokrotką, a Wolą Cichą oraz dojściem do peronu kolejowego Głogów Młp. Niwa. 

– Planowane jest też wykonanie dojść do przejść dla pieszych w km 185+670 do km 185+690 po stronie lewej oraz prawej o szerokości 2 m, oraz łącznej długości ok. 50 m i przebudowa wyspy dzielącej (wyniesienie krawężnika ponad jezdnię drogi w celu ochrony pieszych oraz zaniżenie nawierzchni wyspy azylu do poziomu umożliwiającego swobodne przekroczenie jezdni i wyspy azylu przez pieszych). Zakres prac obejmuje również zaprojektowanie i wykonanie oświetlenia dedykowanego trzech przejść dla pieszych na DK9 w Głogowie Małopolskim  -wyjaśnia Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Stowarzyszenia „Razem Dla Głogowa Małopolskiego” zapowiada jednak, że będzie przyglądać się rozstrzygnięciom przetargu. Firmy chcące realizować te zadanie mogą składać swoje oferty do 15 stycznia 2024 r. Zadanie ma być zrealizowane do czerwca 2024 r.